Verbazingwekkend 27 May 2015

Wie dacht dat alleen de Nederlandse overheid lijdt aan bezuinigingsdrang en belastingdruk opleggen als hobby heeft, heeft het mis. Dat blijkt uit de hartenkreet van Marc Geerts van het Belgische Geerts Transport, die oproept tot harde actie tegen belastingdruk. Hij stuurde vandaag de volgende e-mail aan zijn brede zakelijke relatiekring:
• Er gingen in 3 jaar tijd liefst 1500 transport bedrijven failliet in België
• Er gingen in deze zelfde periode 6000 arbeidsplaatsen verloren dit zijn twee Ford fabrieken waar niets van in de pers verschenen kwam !
• Volgen jaar gaat deze belastingen (kilometer heffing), een drama veroorzaken met als gevolg een transport infarct met een totale stilstand van onze economie !
• Heel onze industrieel netwerk gaat ontbonden worden, fabrieken als Volvo Gent, DAF Oevel, VAN HOOL trailer bouwer in Lier en talrijke andere grote industriële bedrijven die van de transport sector afhangen zullen heel sterk moeten gaan afbouwen met 10.000 de arbeidsplaatsen die verloren zullen gaan en over verhuizen naar oost Europa waar de transport sector sterk groeit.

Zijn Nederlandse collega's zullen hun eigen verhaal kunnen vertellen over de schade die bezuinigingen, administratieve - en belastingdruk toebrengen. De weerslag van Haags beleid in de logistieke keten wijst in feite op 'vestzak, broekzak' politiek. Wat te denken van de 'idioot hoge prijs' die de Nederlandse Spoorwegen uiteindelijk betaalde om koste wat het kost de gunning binnen te halen om over de HSL lijn te mogen rijden. Toenmalig minister van financiën, Gerrit Zalm, verklaarde voor de Fyra enquêtecommissie vond de € 178 miljoen op jaarbasis wel 'veel geld, maar ik vond het wel mooi'.

Natuurlijk meneer Zalm, het is leuk goede sier te maken met Nederlands belastinggeld. Geld speelt bij de huidige bankier Zalm liever ook geen rol. De vraag is wat het kabinet vindt van andere ontwikkelingen in zeehavens en het intermodaal vervoer.

De Franse staat, locale overheden en supermachtige vakbonden weten met succes beleid voor de handelsvrije Europese Unie naar hun hand te zetten. Vraag maar naar de ervaringen van havensleepbedrijf Kotug in Le Havre en Marseille. De mededingingswaakhond in de Europese Commissie had keihard kunnen blaffen om eerlijke concurrentie in de Franse havens af te dwingen, maar deed dat niet. De Nederlandse NMa, nu Autoriteit Consument en Markten (ACM), liet zich ook niet in de kwestie horen.

Deze bemoeit zich liever met tariefstelling van het Nederlands Loodswezen. De financiële mannen en vrouwen daar moeten hun kostbare tijd inzetten voor de administratieve druk die de ACM hen in dat dossier oplegt. Kassa, maar voor wie?

Mooie vragen, zoals die over de kostenverslindende alliantie Air France-KLM. Air France is verlieslatend, KLM is door forse bezuinigingen uit het financiële dal gekropen. Intussen versterkt de Franse staat zijn belang in de luchtvaartmaatschappij. Dat wordt vruchten plukken voor de Fransen die waarschijnlijk weinig hebben bijgedragen aan reorganisatie en inkrimping van de organisatie.

Pennywise, pound foolish noemen de Britten het Nederlandse bezuinigingsbeleid. Een vraagje daarbij is dit: is er ooit wel eens becijferd hoe groot de financiële druk op de staatskas is, als gevolg van nationaal bezuinigingsbeleid aan de ene kant en spilzucht aan de andere kant "omdat het wel mooi is."

http://harbourexpert.simplesite.com/418004914/2797235/posting/verbazingwekkend